Villkor, garantier & skötselråd

Här har vi samlat allt i en pdf. Klicka på länken eller läs vidare på sidan.

Villkor, garantier & skötselråd

Offert/anbud.

Varje offert/anbud är märkta med offertdatum och giltighetsdatum.
Bilden som visar ett exempel är inga riktpriser eller gällande priser utan endast ett exempel. Samma gäller för leveranstider.
Klicka på bilden om ni vill förstora den.

Order/beställning

Du som köpare har skyldighet att kontrollera att orderbekräftelsen stämmer med order/beställningen.
Beställning via e-post eller underskriven order/anbud, går inte att avbeställa när tillverkning startat.

Lathund för att kontrollera att det har blivit rätt:
• Måtten bredd och höjd
• Modelltyp och antal
• Gångjärnshängning på höger eller vänster sida utifrån eller inifrån sett?
• Handtag på in och/eller utsida?
• Tillägg som kulör, spröjs, mittposter och speciella glas?
• Om installation förekommer, att man bifogar rätt uppgifter för ROT-ansökan. Personnummer och fastighetsbeteckning.
• Att adress och kontaktuppgifter stämmer.

För offerten/anbudet gäller:
ABM 07 = Allmänna bestämmelser för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet. (Produkter)
AB 04 = Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader. (Montagebolag)
ABT 06 = Allmänna bestämmelser för totalentreprenader avseende byggnads-, anläggnings- och installationsarbeten (Montagebolag)

Om det förekommer ändringar vid kontrollmätning så kan priserna komma att justeras efter behov i överenskommelse med kund.

Kontakta oss

    Om du har frågor eller är osäker kring orderinformationen/beställningen, kontakta oss gärna antingen via telefon 0340-620064 eller epost info@framtidsfonster.se. Vi är måna om dig som kund och vill att du ska bli nöjd!

    Leveransvillkor

    Vår leveranstid kan variera beroende på produkttyp, men preliminärt ligger den mellan 8-12 veckor som standard. Den preliminära leveranstiden som anges gäller från sista orderbekräftelsens datum med tillägg för rättelsetiden som anges i bekräftelse samt perioder då fabriker har stängt som kan vara tidsperiod vecka 28-32 och 52-02. Observera att vi inte kan råda över ökad leveranstid vid oväntade eller oförutsägbara händelser och effekter (pandemi, olyckor, krig, naturkatastrof etc.) som inte kan hanteras på sedvanligt vis.

    Om förseningar uppstår, meddelas du av din kontaktperson via mail och/eller telefon/sms. Om godset inte levereras inom 22 arbetsveckor efter bekräftad order har köparen rätt till reducerat pris från den 23:e veckan, beräknat till 1% av produktens värde (Ej värde gällande tjänster såsom frakt, etablering, arbetskostnad eller tillhörande material till installation) per påbörjad vecka.
    Vid köp exklusive installation råder vi er att inte boka montering innan du kontrollerat att det är rätt varor som du fått och att det inte finns några skador.

    Korrekt leveransadress och telefonnummer måste anges vid order. Fraktkostnaden anges i orderbekräftelsen. Vi levererar till större delen av Sverige, med undantag för ofarbara vägar och öar utan fast broförbindelse.

    För hemleverans gäller följande:
    Transport fram till adressen på körbar väg. Vid leverans med bakgavellift krävs ett avlastningsområde fritt från snö och med betong/asfaltbeläggning för handtruck.

    Vi erbjuder inte inbärning. Kunden ansvarar för transport från avlastningsplats till avsedd plats. Endast en avlastningsplats ingår. Kunden måste vara tillgänglig för leverans mellan kl. 07.00-17.00, om ingen annan tid avtalas med speditör.

    Om fraktbolaget kräver hjälpmedel för avlastning, som truck eller kranbil, ansvarar kunden för dessa kostnader. Felaktig avisering eller brist på hjälp vid avlastning kan medföra extra kostnader som faktureras köparen.

    Efter leverans måste godset kontrolleras för transportskador. Eventuella fel ska noteras på fraktsedeln och rapporteras till oss inom fem (5) dagar från mottagandet. Synliga fel som upptäcks senare ska rapporteras inom fem (5) dagar efter leveransmottagning. Reklamationsrätt gäller inte om skadad eller felaktig produkt monteras utan godkännande från oss. Observera: Eventuell skyddstejp bör avlägsnas från produkten inom ett par veckor för att undvika missfärgning eller fastsättning.

    Montering och installation.

    Våra montörer är erfarna och certifierade hantverkare från lokala företag som vi samarbetar med.

    Vid köp av vår installationservice inkluderas en komplett installation av våra produkter. Vi försäkrar att våra samarbetspartners är svenska företag registrerade för F-skatt och att deras montörer är auktoriserade.

    Under installationsprocessen är den ansvarige montören den som bokar tid för fönsterbytet och svarar på eventuella frågor relaterade till installationen. För mer information är du välkommen att kontakta din säljare/kontaktperson.

    Vi vill informera att vid installation av fönster i putsade eller tegelfasader kan det förekomma skador och sprickor som en följd av montage eller rivning. Vänligen observera att åtgärder för dessa skador inte ingår som en del av installationsprocessen. Om man önskar få prisuppgifter för reparation av sådana skador, uppmanas man att kontakta sin säljare för mer information.

    Eventuella komplikationer som uppkommer på grund av elledningar, rör eller andra hinder i väggarna, vilka inte kunde förutses, kommer att diskuteras med kunden innan åtgärder vidtas, och eventuella extra kostnader kommer att informeras om i förväg.

    När det gäller lister invändigt så monteras dessa i målade utföranden. Utvändiga foder monteras mellanstrukna. Vid behov av bredare lister, smygar eller foder som är över 150 mm tillkommer extra kostnader. Eventuell tätning av foder kan utföras med övermålningsbar fog.

    Vid behov av byte av fönsterbleck och plåtar standardiseras dessa i vita eller svarta utföranden om inget annat överenskommits.

    Kunden är att betrakta som byggherre och ansvarar för att förbereda installationsplatsen innan montörerna anländer.

    Etablering inkluderar alla förberedelser inför och under installationen.

    Miljömässigt åtagande - Våra samarbetspartners strävar alltid efter att återanvända material i gott skick och garanterar normal garantitid för bygg- och installationsarbete.

    Vid avbokning eller ändring av det planerade installationsdatumet kan vi inte garantera att en ny tid kan tilldelas enligt kundens önskemål.

    Tilläggstjänster såsom bortforsling av byggavfall, målningsarbete, elarbete, profilerade lister, överbleck, och demontering av markiser, blomlådor, fönsterbänkar, persienner, gardiner eller andra tillbehör, kan erbjudas till en extra kostnad.

    Innan installationen rekommenderar vi att kunden följer några förberedande åtgärder för att underlätta arbetet och minimera risken för skador på egendom. Detta inkluderar att skapa tillgänglighet och utrymme runt installationsområdet samt att flytta undan möbler, elektronik och andra föremål som kan vara i vägen. Glöm inte att flytta på förekommande bilar så att man inte blir blockerad av hantverkaren.

    Vi rekommenderar även att husdjur hålls under uppsikt eller på annan plats under installationsprocessen för att undvika eventuella skador eller incidenter.

    Vi strävar efter att minimera störningar och efterlämnade material efter installationen, men det kan förekomma vissa restprodukter såsom flisor, skruv eller nitar. Kunden uppmanas att göra en extra kontroll av området och vid behov genomföra en ytterligare städning för säkerhets skull.

    Kontakt, frågor & svar
    Om du har ytterligare frågor eller behöver ytterligare information, vänligen kontakta din säljare eller kontaktperson via e-post. Kontaktuppgifter hittar du på den erhållna offerten eller orderbekräftelsen. Vi är här för att hjälpa till och svara på alla dina frågor så snabbt som möjligt.

    Kontakt, frågor & Svar
    Om ni har fler frågor så kontakta din säljare/kontaktperson via e-post (denna finner ni på offerten/bekräftelsen ni erhållit) så sammanställer de svar till er snarast möjligt.

    Betalningsvillkor.

    Privatkunder:
    Fakturan ska betalas inom 10 dagar från fakturadatum. Produktfakturan skickas när ordern är klar för leverans från vårt lager.
    Vid installation faktureras resterande installationskostnader inklusive rotavdrag med en betalningstid på 10 dagar från fakturadatum efter avslutat montage.
    Handpenningen faktureras med en betalningstid på 10 dagar vid ordertillfället.

    Företagskunder:
    Fakturan ska betalas inom 10-15 dagar från fakturadatum. Produktfakturan skickas när ordern är klar för leverans från vårt lager.

    Vid leverans har Produktleverantören rätt att hålla kvar leveransen som säkerhet om det finns krav mot köparen. Vid försenad eller utebliven betalning förbehåller sig Produktleverantören rätten att häva köpet och omedelbart återta varorna.

    Leverans och äganderätt:
    Levererade varor förblir Produktleverantörens egendom tills dess att de är fullt betalda.

    Delfakturering vid större projekt:
    Vid större projekt kan produkter delfaktureras, till exempel förskott innan leverans, vid leverans och/eller löpande under pågående installation.

    Restade produkter:
    Vid restade produkter kan fakturering ske för levererade och/eller installerade produkter med avdrag för eventuella restade produkter eller tjänster.

    Påminnelseavgift:
    Vid försenad betalning förbehåller sig Produktleverantören rätten att ta ut en påminnelseavgift samt eventuella räntekostnader i enlighet med gällande lagstiftning.

    Diverse:
    Eventuella ändringar av betalningsvillkoren ska ske skriftligen och godkännas av båda parter.

    Skötselråd

    Komposit och PVC-fönster:
    För att fönster och dörrar ska vara beständiga under lång tid bör de hållas rena från smuts och beslagen smörjas årligen enligt tillverkarens anvisningar. Ytan på profilerna ska rengöras med vatten och mild tvål, undvik kemikalier som kan påverka ytan negativt. Ta bort smuts och hinder från dräneringshål för att säkerställa korrekt funktion.

    Träfönster:
    Träfönster kräver speciellt underhåll. Kontrollera regelbundet botten på karm och båge. Lasyr som har flagnat måste slipas ned och ersättas med ny. Ytan bör tvättas och slipas innan målning eller lasering enligt tillverkarens rekommendationer. Se till att eventuella sprickor, springor eller skador lagas innan målning eller lasering.

    Alubeklädda träfönster:
    Fönster och dörrar med aluminiumbeklädd träram bör hållas rena och smörjas årligen enligt tillverkarens anvisningar. Vid kust- eller industriområden rekommenderas rengöring minst var tredje månad för att säkerställa lång livslängd. Insidan ska underhållas enligt träfönstrens skötselråd.
    Beslag:
    Beslag i fönster och dörrar ska smörjas/inoljas årligen med syrafri olja för att bevara korrosionsskyddet. Alla rörliga delar och ytor som påverkas av slitage bör smörjas med lämpligt fett eller vaselin. Endast auktoriserade tekniker eller montörer bör hantera borttagning av bågar från karmar vid underhåll.

    Glas:
    Vid rengöring av glaset använd rikligt med vatten och mild tvål. Använd mjuka verktyg såsom gummiskrapor eller tygtrasor och undvik starka alkaliska eller aggressiva rengöringsmedel. Undvik snabba temperaturväxlingar som kan orsaka termiska spänningar i glaset. Skador orsakade av felaktig hantering eller applicering av solskyddsfilm ersätts inte av FramtidsFönster.
    Ansvar och garanti:
    Skador orsakade av felaktigt underhåll eller användning ersätts inte av FramtidsFönster. Garantin täcker endast tillverkningsfel och materialdefekter enligt gällande garantivillkor.

    Garantier.

    Vi strävar efter att erbjuda högkvalitativa produkter och ett pålitligt serviceåtagande till våra kunder. Nedan följer våra garantivillkor för olika produktkategorier:

    Allmänna garantivillkor:
    Garantin gäller vid korrekt hantering och skötsel av varan. Har montaget utförts av en extern part eller av kunden själv så gäller inte garantin om varan är felmonterad eller om den har påverkats av yttre faktorer.

    Träfönster:
    Kondens mellan glas: 5 års garanti.
    Funktion på beslag: 5 års garanti.
    Rötskada på behandlade och täckmålade träfönster: 10 års garanti.
    Kulörbeständighet: 3 års garanti.

    Aluminiumbeklädda träfönster:
    Kondens mellan glas: 5 års garanti.
    Funktion på beslag: 5 års garanti.
    Rötskada: 10 års garanti.
    Kulörbeständighet utvändigt: 5 års garanti, invändigt: 3 års garanti.

    PVC-fönster:
    Kondens mellan glas: 5 års garanti.
    Funktion på beslag: 5 års garanti.
    PVC-vit kulörbeständighet: 20 års garanti.
    Kulörbeständighet (folie): 3 års garanti.

    Ytterdörrar (Kaski):
    Kondens: 3 års garanti.
    Formgaranti: 3 år.
    Formgaranti för Kaski ekonomidörr: 2 år.
    Funktion & beslag: 3 års garanti.

    Velux takfönster:
    Kondens: 10 års garanti.
    Installationsprodukter (intäckningsplåt & smyg m.m.): 10 års garanti.

    Rullgardiner, insektsnät, persienn: 3 års garanti.
    Elektriska- & solcellsdrivna delar: 3 års garanti.
    Övriga tillbehör (ex. betjäningsstång osv.): 3 års garanti.

    Övriga garantier för tillbehör:
    Lås & funktion, handtag, persienner (ej Velux), ventiler, med mera: 1 års garanti.

    Övriga villkor:
    Garantier gäller endast om betalning är fullgjord och produkterna har underhållits enligt Produktleverantörens anvisningar.
    Vid service som påvisar brist på underhåll eller misskötsel av produkter kan en avgift debiteras för service, reservdelar, körtid och drivmedel.
    Vårt mål är att erbjuda kunderna bästa möjliga kvalitet och service. För ytterligare information eller för att göra anspråk på garantin, vänligen kontakta vår kundtjänst.

    Ångerrätt och reklamation.

    Ångerrätt:
    Eftersom varje produkt är skräddarsydd och måttanpassad för din räkning gäller ingen ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
    Reklamationsrätt gäller inte om skadade produkter monteras utan godkännande från FramtidsFönster. Monterade produkter som är transportskadade går inte att reklamera.

    Funktionsfel och Reklamation:
    Funktionsfel som omfattas av garantin och som inte har kunnat upptäckas före montage godtas om det rapporteras till oss inom skälig tid, vilket är upp till 1,5 månad efter leverans.

    All reklamation ska göras via formulär på vår hemsida eller via e-post. Vid reklamation ska bilder på skadan inklusive översiktsbild tagen från 3 m avstånd bifogas. För glasskador ska även position från orderbekräftelse bifogas. https://www.framtidsfonster.se/service-support/

    Betraktelseförhållanden: Bedömning görs vid 3 meters avstånd under normalt dagsljus. Användning av förstoringshjälpmedel är inte tillåtet.
    Mindre punktfel tillåts.

    Repor accepteras om de inte syns på 3 meters avstånd i diffust dagsljus.

    Mindre smuts eller smutspartiklar tillåts om de inte syns på 3 meters avstånd.
    Butyl inom falszonen på 15mm betraktas inte som fel.

    Målade Ytor: Defekter på fabriksmålade ytor tolereras enligt Svensk Standard.

    Kondens: Kondens mellan glasen indikerar en felaktig försegling och skall felanmälas till oss via vår hemsida.

    Invändig kondens kan bero på luftcirkulation/ventilation och till viss del hur långt ut fönstret monteras i fasaden. Den invändiga kondensen är inget fel som man kan reklamera.

    Om kondens bildas på det yttersta glaset (fönstrets utsida) är det inget fel på fönstret utan ett bevis på att det isolerar väl. Denna kondens brukar normalt försvinna under morgontimmarna, men kan ta lite längre tid beroende på placering gentemot sol & vind.

    Serviceavgifter:
    Vid service som upptäcker normalt slitage, förändringar i husets struktur, brist på underhåll eller misskötsel av produkter debiteras en avgift för service, körtid, reservdelar och drivmedel.

    Returadress vid godkänd retur, vänligen ange följande adress:
    FramtidsFönster
    Västra Ringvägen 4, 43267 Veddige

    Observera att du får själv stå för returkostnaden vid direktköp om du sänder tillbaka varan till oss. Vid retur från dig till oss, står du för de skador som kan uppstå under transport. Vi accepterar inte skadat gods i retur.

    Vi kommer att debitera dig de extra kostnader som uppkommer vid icke kompletta returer. Inga paket löses ut mot postförskott.
    Spara alla dokument tills returen är avklarad.
    Vi återbetalar dig inom 30 dagar vid giltig hävning av avtalet (från den dag vi mottagit den returnerade varan).

    Ansvarsfriskrivning

    Vår målsättning är att tillhandahålla korrekt och aktuell information på vår hemsida. Vi kan inte garantera riktigheten och kvaliteten på den tillhandahållna informationen, och tar inte något ansvar för detta. Vi tackar alla som rapporterar eventuella felaktigheter. Innehållet på vår hemsida är endast avsett för information om vår verksamhet och kan ändras utan förvarning när som helst. Inga rättigheter kan härledas från innehållet på denna webbplats.

    Reservation mot feltryck.

    Vi reserverar oss för eventuella feltryck på hemsidan som kan ha skett av misstag.

    Hantering av personuppgifter

    Vi hanterar dina personuppgifter för att kunna genomföra ditt köp. Dessa uppgifter är endast tillgängliga för personer som arbetar inom företagets kundtjänst och säljs inte till tredje part. Som kund har du rätt att få information om dina uppgifter eller göra ändringar. Vi följer GDPR (General Data Protection Regulation).

    Rulla till toppen
    Scroll to Top